Jantlar arabalarda görsel açıdan oldukça göz önünde bulunan parçalardır. Bu jantlar ne kadar görsel açıdan önemli gibi görünse de aslında arabada aks sistemine bağlı olan bir parçadır. Ayrıca arabanın hareket etmesinde oldukça önemlidir.
Jant gerçekte dört bölümden meydana gelmektedir. Bu bölümlerden ilki kasnaktır. Bu bölüm lastiğin oturduğu bölümdür. Bir diğer bölümü ise disktir. Bir diğer ismi ise göbektir. Bu bölüm jantın aks sistemine bağlı olmasını sağlamaktadır. Bir diğer bölüm ise kilit halkasıdır. Bu bölüm jant sistemini sabitlemek ile görevlidir. Jantın hareket etmemesini ve onu kilitleyen bir parçadır. Jantın son bölümü ise kombine çember olarak karşımıza çıkmaktadır. Jantın kasnak ve kilit halkasının birleşmesinden oluşmaktadır. Ayrıca lastik tabanının tam olarak oturduğu bölümdür.
Jant çeşitlerine bakıldığında üç çeşit jantlar karşımıza çıkar. Bunlara bakılacak olunursa;
İç lastiksiz ve iç lastikli jantlar; bu tip jantlarda hava tutma özelliğine göre sınıflandırılmaktadır. İç lastikli jantlarda hava lastiğin içerisine monte edilmiş olan bir kauçuk malzeme ile monte edilmektedir. İç lastiksiz jantta ise bu durum söz konusu değildir. Hava doldurma işlemi direk olarak jant ile lastik arasına gerçekleştirilmektedir.
İç lastikli jantları sökme ve takma işlemi diğerlerine göre daha zordur. Bunun sebebi ise içerisinde fazladan bir kauçuk sisteminin bulunmasıdır. Bunun yanında bakımları oldukça kolaydır.
İç lastiksiz jantlarsa ise sökme ve takma işlemi oldukça kolaydır. Böyle lastiklerin iç yüzeyine hava kaçırmasını engelleyen bir astar geçirilmektedir. Böylece almış olduğu ilk darbede hava kaçırması engellenmiş olmaktadır. Bu lastikler içerisinde az malzeme bulundurması sebebi ile daha geç ısınmaktadır. Bunun sonucunda da sürüş emniyeti artmaktadır. Ayrıca oluşabilecek herhangi bir olumsuz durumda da lastiğin içerisindeki hava daha geç boşalmaktadır.
Anahtar yardımı ile bijon ve cıvatalar kolay bir şekilde sökülebilmektedir. Ayrıca bijon anahtarı tekerleği çıkartma işleminde veya takma işleminde de kullanılmaktadır. Herhangi bir sorun karşısında jantlarda bulunana cıvatalar teker teker sökülmesi gerekmektedir. Böylece çıkan sorunlu lastiğin yerine yenisi takılmaktadır. Yenisi takılan lastiklerin somonları ve bijonları sıkılarak kullanıma hazır hale gelmektedir.
Aracınızda şifreli bir somon kullanmak istemeniz durumunda şifreli bijonu kaybetmemeniz gerekmektedir. Aksi bir durum ile karşılaşıldığı zaman tekerleğin değişme işlemi konusunda büyük sorunlar yaşanabilmektedir. Bunların yanında aracınızın cıvatalarını sökmek için bijonun üzerine herhangi bir kaynak işlemi yapmamanız gerekmektedir. Bunun sebebi ise kaynak makinesinin vermiş olduğu akım aracınızın beyninin yanmasına sebep olmaktadır. Böyle bir durum ile karşılaşıldığı zaman aracın şase numarasını bulup gerekli işlemleri gerçekleştirebilirsiniz.
Araçlarda bu gibi sıkıntılardan dolayı genellikle şifresiz bijon ve şifresiz somon tercih edilmektedir. Bijon anahtarlarında genel olarak bir arıza söz konusu değildir. Ancak doğru sıkıştırma işleminin gerçekleşmediği ve çok sıkma işleminden dolayı aşınma meydana gelebilmektedir. Bununla birlikte doğru bir şekilde takılmayan bijonlar hareket halinde yerinden çıkma riski de taşımaktadır.
Araçlarda lastiklerde meydana gelebilecek herhangi bir sorun karşısında sökme işlemini bijon anahtarı yardımı ile gerçekleştirmeniz gerekmektedir. Sökme işlemi için bijon anahtarının dışında herhangi bir aletin kullanılmamasına dikkat edilmelidir.
Bijon kelimesinin anlamına bakıldığında tekerleği kapamaya veya diske bağlamak için kullanılan cıvatalara verilen isimdir. Bijonları sabitlemek için farklı boyutlarda kullanılan alete de bijon anahtarı denilmektedir.
Bijon anahtarları şifreli anahtarlar ve şifresiz anahtarlar olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Bunun sebebi ise firmalar tekerleklerin çalınmasını önlemek için şifreli üretimler yapmış olmasından dolayıdır. Böyle şifreli somonu sökebilmek için öncelikle şifreli bijon gerekmektedir.